Omega3, welke voordelen brengt het nu echt met zich mee?

Wanneer je even verschillende producten die je terug kan vinden in de supermarkt in de hand neemt zal je kunnen vaststellen dat je vrij vaak ‘omega3’ terug zal zien komen. Je treft deze meervoudig, onverzadigde vetzuren onder meer aan in producten zoals bijvoorbeeld boter en vis. De kans is ongelofelijk groot dat jij ook al eens eerder hebt gehoord over omega3. Het merendeel van de mensen hebben hier dan ook wel al eens over horen praten, maar weten toch niet precies wat dit nu is, waarvoor het goed is en in welke voedingswaren je het allemaal aantreft. Geldt dat ook voor jou? Dan zal je na het lezen van de onderstaande informatie heel wat extra kennis hebben opgedaan.

Meervoudig onverzadigde vetzuren

Omega3-vetzuren staan er om bekend ‘goede’ meervoudig onverzadigde vetzuren te zijn. We maken hierbij een onderscheid tussen verschillende soorten. Zo zijn er bijvoorbeeld de plantaardige ALA vetzuren, maar wat bovendien ook te denken van de EPA en DHA visvetzuren. Voor ALA geldt dat je ze onder meer terug kan vinden in allerhande plantaardige oliĆ«n. Denk hierbij onder meer aan lijnzaadolie. Bovendien zal je ook nog eens kunnen vaststellen dat je ze aan kan treffen in walnoten, zeewier, avocado, etc. Voor de andere visvetzuren, namelijk EPA en DHA geldt op hun beurt dat ze aangetroffen kunnen worden in diverse vis, schaal- en schelpdieren. Wil je graag een vis eten waarbij je kan rekenen op de meeste visvetzuren? Dan kan je daarvoor kijken naar bijvoorbeeld zalm, haring evenals sardines. Ook ons eigen lichaam maakt omega3 aan, maar helaas niet voldoende.

Zelf door het lichaam geproduceerde omega3

Ons eigen lichaam is in staat om beperkte hoeveelheden EPA en DHA aan te maken uit ALA. Het zelf aanmaken van ALA door ons lichaam is echter niet mogelijk. Dit heeft als gevolg dat we er als mens voor moeten zorgen dat we een voldoende hoeveelheid ALA binnenkrijgen via onze voeding. Wanneer je hier aandacht aan besteedt zorg je er dan ook in de praktijk voor dat je meteen niet alleen voldoende ALA, maar dus ook EPA en DHA en bijgevolg ook omega3 binnen krijgt.

Waarom is omega3 zo belangrijk?

Omega3-vetzuren worden sterk aanbevolen voor een gezonde voeding. Dit niet in het minst omdat ze er om bekend staan een niet te onderschatten meerwaarde te kunnen vormen tegen hart- evenals vaatziekten. Bovendien zouden deze vetzuren ook een gunstige invloed hebben op ogen en hersenen. Ook voor zwangere vrouwen geldt dat het eten van niet alleen vis, maar ook het visvetzuur DHA wordt beschouwd als een absolute aanrader. Vooral voor vrouwen die borstvoeding geven wordt dit sterk aangeraden. DHA zou dan ook niet alleen tijdens de zwangerschap, maar bovendien ook tijdens het geven van borstvoeding bijdragen aan de ontwikkeling van niet alleen de hersenen, maar ook het netvlies van de baby. ALA wordt tot slot op haar beurt aanzien als een belangrijke vereiste voor een optimale groei evenals ontwikkeling voor het kindje. Hoe dan ook mag het duidelijk zijn dat er aan een voldoende hoeveelheid omega3 in het lichaam zeker en vast een groot aantal interessante voordelen zijn verbonden. Ontdek wat omega3 voor jou kan betekenen op https://www.charlottelabee.com/.

Leave a Reply

Your email address will not be published.